Handelsvilkår hos MyEducation

Videregående skole

Vilkår og betingelser hos MyEducation

1. Generell informasjon om programmet

MyEducation tilbyr deltakerne (og dersom deltakeren er mindreårig i henhold til gjeldende lov, deltakerens foreldre/verge, «juridisk representant») utvekslingsprogrammer som beskrevet i brosjyrer og på nettstedet. MyEducation tar forbehold om eventuelle trykkfeil.

Tjenestene som er beskrevet her i denne avtalen inneholder opplysninger om MyEducations plikter til å gi informasjon veiledning og støtte. MyEducation kan ikke gi noen garanti, spesifikke resultater eller noe faktisk tilsynsansvar overfor deltakeren.

Deltakelse i programmet forutsetter at deltakeren til enhver tid overholder lover, kultur, skikker og regler i vertsfamilien, skolen og partnerorganisasjonen. Deltakeren erkjenner at MyEducation har begrenset innflytelse på lokale partnere, som alene tar beslutninger om overholdelse av lokale regler og praksis. Utvekslingsprogrammene anses ikke som et reiseprodukt eller en pakkereise. Programmet reguleres derfor ikke av pakkereiseloven.

MyEducation fraskriver seg alt ansvar for hendelser forårsaket av force majeure eller deltakerens handlinger som medfører juridisk, sivilrettslig eller strafferettslig ansvar. Deltakeren og dennes juridiske representanter er alene ansvarlige for konsekvensene av slike handlinger i henhold til vertslandets og/eller norsk lov.

Deltakeren og dennes juridiske representanter er ansvarlig for å sikre at deltakeren oppfyller alle helsemessige og administrative og innreisekrav og anbefalinger (f.eks. vaksinasjoner, visum, pass, legeundersøkelser osv.) som kreves av vertslandets myndigheter, skoler eller overnattingssteder. Manglende oppfyllelse av disse kravene, inkludert nektelse av innreise til vertslandet på grunn av visumnekt, både før og under programmet, vil bli ansett som en ensidig og frivillig avbestilling eller avslutning av programmet fra deltakerens side uten ansvar for MyEducation. For ytterligere informasjon kan deltakeren eller den juridiske representanten kontakte MyEducation skriftlig på info@myeducation.no.

2. Programpris

Programprisen er fastsatt på bakgrunn av pris på flybilletter (inkludert flyplassavgifter og gebyrer), estimerte kostnader i vertslandet (innkvartering, skolegang, forsikring og lignende) ut fra valutakursen på bestillingsdatoen. Den veiledende programprisen oppdateres jevnlig ved endringer i valutakursene.

MyEducation forbeholder seg retten til å kreve et tillegg i prisen ved valutaendringer. Et slikt tillegg gir ikke deltakeren rett til å avbestille sin deltakelse i programmet. MyEducation plikter ikke å refundere eventuelle valutagevinster ved deltakerens avbestilling.

Detaljer om hva som er inkludert i det kjøpte programmet er spesifisert i ordrebekreftelsen som sendes til deltakeren. Deltakeren aksepterer at størstedelen av programavgiften vil bli benyttet av MyEducation før deltakerens avreise til vertslandet.

Med mindre annet er angitt, inkluderer ikke programprisen gebyrer til eksterne leverandører i forbindelse med utstedelse av visum og pass. Kostnader for språktester, tilleggsforsikring, nødvendige oversettelser av skoledokumenter (som kan være nødvendig for visumsøknader eller skoleinnmelding) og reiseutgifter knyttet til pass- og visumsøknader er ikke inkludert i programprisen.

Videre inkluderer ikke programprisen: * MyEducations avbestillingsgaranti. * Lommepenger (til fritidsaktiviteter, reiser, skoleutstyr osv.). * Vaksinasjoner og medisinske tester/undersøkelser som kreves for opptak til programmet. * Tilleggsavgifter for spesielle kostholdsbehov, allergier eller medisinske hensyn. * Skoleutgifter, som kan omfatte: fagavgifter, registreringsavgifter, skoleuniform (hvis nødvendig).

Prisene oppgitt på MyEducations nettsider gjelder kun for EU-borgere. Etter at avtalen er signert, kan programprisen økes på grunn av, for eksempel, økte drivstoffpriser eller høyere skatter og avgifter.

Deltakeren vil bli informert om eventuelle prisendringer senest 20 dager før programstart. Hvis prisen øker med mer enn 8 %, kan deltakeren trekke seg uten kostnad ved å skriftlig varsle MyEducation senest 7 dager etter at MyEducation har varslet prisendring. Eventuelle innbetalte beløp, fratrukket et administrasjonsgebyr på 800 NOK, vil bli refundert deltakeren innen 30 dager.

MyEducation forbeholder seg retten til å rette feil i priser eller beskrivelser på nettsiden og kan kansellere en reservasjon på grunn av tekniske eller menneskelige feil.

Deltakeren må oppgi en gyldig e-postadresse som sjekkes regelmessig av deltakeren (eller dennes juridiske representant) da MyEducation vil sende viktig dokumentasjon via e-post. Kommunikasjon via sosiale medier eller meldingstjenester er en uformell kanal og ikke bindende for MyEducation.

3. Betaling

Prisen for det valgte programmet betales som følger:

  • Depositum: 25 % av programprisen innen 15 dager etter mottak av bekreftelsesbrevet.
  • Restbeløp: Betales i tre avdrag på 25 % før avreise. Datoene for de tre avdragene vil fremgå av bekreftelsesbrevet.
  • Hvis deltakeren velger å kjøpe tilleggstjenester (f.eks. regionale eller statlige preferanser), vil dette beløpet fordeles på de gjenværende betalingene, og vil fremgå på ny faktura. For Welcome Camp skal for eksempel depositumet betales når deltakeren registrerer seg (som kan være når som helst før avreise). Restbeløpet må betales sammen med siste avdrag.

Alle betalinger må være mottatt av MyEducation før dokumenter for visumsøknad (hvis aktuelt) kan sendes inn. Betalingsfrister fastsettes ut fra programmet og reisemålet og som angitt i bekreftelsesbrevet. Overholdelse av betalingsfrister er en obligatorisk forpliktelse for deltakeren og eventuelle juridiske representanter.

Manglende betaling av avdrag eller forsinket betaling vil automatisk og uten varsel føre til:

a) Et purregebyr per purrebrev. b) Forsinkelsesrenter i henhold til den enhver tid gjeldende lov om forsinkelsesrenter, (for tiden på12,25 % p.a).

Betaling av slike gebyrer/renter begrenser ikke MyEducations rett til å kreve erstatning ved ytterligere tap.

Ved manglende betaling kan MyEducation holde tilbake sin ytelse eller heve avtalen dersom betalingsforsinkelsen ikke er foretatt innen 15 dager etter skriftlig påminnelse. Alle konsekvenser av forsinkelsen bæres av deltakeren. Dersom MyEducation har lidt et økonomisk tap som følge av at deltakeren (eller dennes juridiske representant), forbeholder MyEducation seg retten til å gjøre gjeldende krav om erstatning overfor deltakeren eller dennes juridiske representant for sitt økonomiske tap.

4. Avtaleinngåelse og angrerett

Alle søkere til programmet må sende inn et forhåndsregistreringsskjema til MyEducation for å bli invitert til et utvelgelsesintervju, samt betale 1200 kroner for å dekke kostnadene ved vurderingen av søknaden («søknadsavgift»).

Når MyEducation har mottatt forhåndsregistreringsskjemaet og betaling av søknadsavgiften, vil søkeren bli invitert til et utvelgelsesintervju med et medlem av MyEducation-teamet. Hvis søkeren blir godkjent på grunnlag av intervjuet og forhåndsregistreringsskjemaet, vil MyEducation sende en utvelgelsesbekreftelse via e-post til søkeren (og dennes juridiske representanter).

Søkeren vil også motta søknadsskjemaet på e-post eller informasjon om hvordan man får tilgang til en plattform for å fylle ut søknaden online. Søknadsskjemaet må fylles ut av søkeren og/eller dennes juridiske representant. Hvis søkeren ikke blir valgt, vil søknadsavgiften bli refundert.

Ved utstedelse av utvelgelsesbekreftelsen, er avtalen bindende for partene. Deltakeren har likevel en 14 dagers angrerett i henhold til angrerettloven. Når angrefristen er utløpt, plikter deltakeren å:

  • Betale 25 % av depositumet innen 5 dager etter utløpet av angreretten.
  • Returnere eller sende inn det utfylte søknadsskjemaet innen 21 dager fra datoen for utvelgelsesbekreftelsen.

MyEducation har en frist på 21 dager fra mottak av 25 % av depositumet og det utfylte søknadsskjemaet til å analysere det, og - om nødvendig - gi søkeren beskjed om avslag eller betinget opptak basert på visse elementer som ikke kom frem under utvelgelsesintervjuet (f.eks., men ikke begrenset til: uriktige opplysninger, utilstrekkelige skoleprestasjoner, utilstrekkelige språkkunnskaper, helsemessige forhold, spiseforstyrrelser, psykiske lidelser, allergier osv.).

Ved avslag vil depositumet på 25 % bli refundert innen 30 dager. Hvis avslaget skyldes at deltakeren har gitt feilaktige eller manglende opplysninger under forhåndsregistreringen, under utvelgelsesintervjuet, ved utfylling av søknadsskjemaet eller ved juks under vurderingsprøver, vil verken depositumet på 25 % eller søknadsavgiften bli refundert.

5.Arrangør/ansvar

Deltakeren og dennes juridiske representant erkjenner uttrykkelig at MyEducation ikke påtar seg noe ansvar for forholdet til ambassader, konsulater, administrative myndigheter eller prosedyrer som kreves for å skaffe visum, pass eller andre nødvendige administrative dokumenter.

Ansvaret for å søke om og skaffe slike dokumenter påhviler utelukkende deltakeren og dennes juridiske representanter. MyEducation påtar seg intet ansvar for visumavslag fra myndighetene i vertslandet.

Hvis avreisen eller programmet blir utsatt eller hevet som følge av avtalebrudd eller uaktsomhet fra deltakeren eller dennes juridiske representanters side, påtar de seg det fulle ansvaret for alle direkte eller indirekte konsekvenser knyttet til utsettelsen eller hevingen.

Overnatting og/eller kurs arrangeres gjennom lokale leverandører og sponsorer. Navn og kontaktopplysninger til den aktuelle tjenesteleverandøren eller sponsoren vil fremgå av reisedokumentene som deltakeren mottar før avreise. MyEducation kan ikke holdes ansvarlig for mangler som følge av svikt fra tjenesteleverandører eller sponsorer i vertslandet, flyselskaper, forsikringsselskaper eller i tilfeller av force majeure, inkludert, men ikke begrenset til, konflikter, politisk uro, naturkatastrofer, pandemier eller andre hendelser utenfor MyEducations kontroll.

6. Bruk av bilder og anbefalinger

Alle bilder, anbefalinger og annet materiale som presenteres i brosjyrer, på nettsider eller i andre dokumenter, er ikke bindende for MyEducation og kan kun brukes til markedsføringsformål uavhengig av format eller medium.

*7. Avbestilling, refusjon og angrerett *

7.1. Avbestilling av deltakeren før avreise Alle forespørsler om avbestilling fra programmet må sendes skriftlig via e-post til MyEducation av deltakeren (eller dennes juridiske representant).

Ved avbestilling etter mottak av forhåndsregistreringsskjemaet og før utvelgelsesbekreftelsen er utstedt, vil søknadsavgiften bli refundert. Ved avbestilling etter utstedelse av utvelgelsesbekreftelsen, men innen utløpet av angrefristen på 14 dager, refunderes ikke søknadsavgiften.

Etter utløpet av angrefristen på 14 dager (se punkt 4) uten at det foreligger avbestilling, vil registreringen anses som bekreftet. Dersom 25 % av depositumet ikke er betalt innen 19 dager etter mottak av utvelgelsesbekreftelsen, eller dersom den fullstendige søknaden ikke er returnert innen 21 dager etter mottak av utvelgelsesbekreftelsen, vil registreringen automatisk bli kansellert. I slike tilfeller forbeholder MyEducation seg retten til å kreve et fast gebyr på 12 000 NOK.

Ved avbestilling etter betaling av depositum, men før retur av fullstendig søknad, vil det bli belastet et gebyr på NOK 12 000. Hvis deltakeren avbestiller etter å ha returnert det utfylte søknadsskjemaet, anses dette som en heving av avtalen fra deltakeren. Deltakeren må i et slikt tilfelle betale en fast kompensasjon på 25 % av deltakeravgiften ved avbestilling mer enn 6 måneder før avreise, og 50 % ved avbestilling mindre enn 6 måneder før avreise.

MyEducation forbeholder seg retten til å motregne disse kompensasjonsbeløpene i eventuelle beløp som belastes deltakeren.

MyEducation tilbyr en avbestillingsgaranti (se punkt 7.4) for å beskytte deltakeren mot avbestilling før avreise. Etter deltakerens avreise vil det ikke bli gitt refusjon dersom oppholdet avbrytes. Søknadsavgiften på 1200 NOK (som ikke er inkludert i programkostnadene) vil heller ikke bli refundert.

7.2. Regionpreferanse

Det er ingen garanti for plassering i ønsket region da plassering avhenger av lokal tilgjengelighet og beslutninger fra lokale sponsorer. Sannsynligheten for ikke å bli plassert i ønsket område er større enn sannsynligheten for å bli plassert der. Manglende plassering i ønsket region utgjør ikke en gyldig grunn for avbestilling. Hvis deltakeren ønsker å avbestille under disse omstendighetene, gjelder ovennevnte avbestillingsvilkår.

7.3. Avbestilling fra MyEducation

Hvis MyEducation kansellerer utvelgelsen før endelig opptak er bekreftet, vil MyEducation refundere 25 % av depositumet, hvis dette er betalt. Ved MyEducations avbestilling av registreringen (ikke på grunn av en ekstern faktor) etter bekreftelse av endelig opptak, plikter MyEducation å kompensere deltakeren fullt ut for eventuelle materielle skader som deltakeren har pådratt seg som følge av slik avbestilling. MyEducation kan når som helst beslutte å avlyse et program hvis forholdene for oppholdet har endret seg til det verre (helseforhold, politiske forhold, negative reiseadvarsler fra Utenriksdepartementet osv).

7.4. MyEducation avbestillingsgaranti

Det er mulig og anbefalt å tegne «MyEducation Avbestillingsgaranti» ved påmelding, som dekker kostnadene ved avbestilling av programmet i tilfelle blant annet helseproblemer hos deltakeren eller nært familiemedlem, samt av skolerelaterte årsaker.

Prisen for «MyEducation Avbestillingsgaranti» er 6 % av prisen for programmet som deltakeren har meldt seg på, eksklusive eventuelle tilleggstjenester som velkomstleir eller områdespesifikke ønsker (regionale eller statlige ønsker).

Ved påmeldingen må deltakeren ta et valg om å kjøpe MyEducation Avbestillingsgaranti. Avbestillingsgarantien må betales innen 5 dager etter datoen for bekreftelsen av valget sammen med 25 % av depositumet.

MyEducation Avbestillingsgaranti gir deg mulighet til å avbestille programmet uten ekstra kostnader (unntatt garantibeløpet) frem til avreisedatoen hvis årsaken kan dokumenteres med legeerklæring eller relevant dokumentasjon fra skolen, som må sendes sammen med avbestillingsforespørselen.

MyEducation Avbestillingsgaranti gir deltakeren rett til å trekke seg fra kontrakten i følgende tilfeller:

  1. Død hos deltakeren, foreldre eller søsken.
  2. Alvorlige helseproblemer hos deltakeren, foreldre eller søsken. Helseproblemet må rapporteres skriftlig av deltakeren og/eller foreldrene, og innen 5 dager må deltakeren sende inn relevant medisinsk/helseinformasjon som bekrefter den medisinske situasjonen.
  3. Eksisterende medisinske tilstander som gjenoppstår eller forverres og fører til at deltakeren må avlyse programmet.
  4. Manglende evne til å delta i programmet på grunn av at man må gå et skoleår om igjen, noe som forhindrer fullføring eller utsetting av programmet, eller i tilfelle dårlige skoleeksamensresultater som krever at deltakeren må ta eksamen på nytt. Skoleresultatene og en passende erklæring fra skolen som bekrefter at deltakeren ikke kan forlate skolen, må vedlegges.
  5. Tyveri av deltakerens identitetsdokumenter som er nødvendige for utvekslingen de siste 72 timene før avreise, ledsaget av en politirapport hvis det er bevist at det er materielt umulig å gjenfinne/erstatte disse dokumentene før avreise og inntil 15 dager etter planlagt avreisedato.
  6. Dokumentert manglende evne til å nå avreisestedet etter alvorlige naturkatastrofer. Dekningen omfatter ikke avbestillinger og/eller endringer som direkte eller indirekte skyldes årsaker som ikke kan dokumenteres objektivt, eller psykisk sykdom, samt omstendigheter som ikke er uttrykkelig nevnt i punktene ovenfor.

8. Programendringer

MyEducation forbeholder seg retten til å endre (1) flyselskap, flyrute og avreise- og returtider, (2) programmet på det valgte reisemålet hvis det anses nødvendig eller (3) planlagt avreisedato.

9. Reisetid og logistisk informasjon

Startdato og nøyaktig varighet av oppholdet kan variere avhengig av flere faktorer, inkludert (ikke uttømmende liste): * Sluttdestinasjonen. * MyEducations interne organisering (inkludert transport, forsikring, kombinasjon av opphold i flere land, behov for å samle flere deltakere osv. * Krav fra lokale myndigheter i vertslandet (inkludert regler om oppholdslengde knyttet til gjensidighetskvoter og innvandringsregler). * Krav fra vertsinstitusjonen, f.eks. skole eller skolekrets. * Krav fra den lokale organisasjonen som sponser deltakerens opphold. * En force majeure-hendelse som gjør det nødvendig å endre oppholdet.

Et skoleår varer vanligvis mellom 9 og 11 måneder, med skolehalvår på 4 til 5 måneder. Den endelige varigheten vil bli fastsatt av MyEducation, under hensyntagen til de eksterne faktorene nevnt ovenfor.

Deltakeren eller dennes juridiske representanter kan ikke kreve erstatning, prisjustering eller refusjon så lenge den angitte varigheten av oppholdet er lik eller lengre enn minimumsvarighetene nevnt ovenfor.

Dersom MyEducation ikke er i stand til å overholde minimumsvarigheten som er beskrevet for det valgte oppholdet (unntatt i tilfeller av force majeure eller tidlig avreise på grunn av omstendigheter som kan tilskrives deltakeren), vil differansen i oppholdets lengde bli refundert pro rata for de tjenestene som ikke er benyttet.

Avreise- og returdatoer følger ikke nødvendigvis starten eller slutten av det lokale skoleåret, men fastsettes av MyEducation og de lokale partnerorganisasjonene basert på faktorer som visumkrav, lokale skoleforhold, flytilgjengelighet og intern organisering.

9.1. Visum og reiserelaterte forpliktelser

Dersom det kreves visum for vertslandet, vil MyEducation sørge for å formidle de nødvendige skjemaene og instruksjonene for søknadsprosessen før avreise. Det er deltakerens og dennes juridiske representants ansvar å søke om og betale for visum, inkludert eventuelle relaterte utgifter. Deltakerens pass må være gyldig i minst seks måneder etter programmets slutt.

Deltakerne oppfordres til å ta med kopier av viktige dokumenter på reisen, inkludert pass, visum, forsikringspoliser, personlig kontaktinformasjon, kredittkortnummer og fødselsattester. MyEducation påtar seg ikke ansvar for tap eller tyveri av deltakeres personlige eiendeler under oppholdet.

Hvis deltakeren mister passet sitt under oppholdet, er vedkommende ansvarlig for alle utgifter knyttet til utstedelse av nytt pass. MyEducation er ikke ansvarlig for mistet eller skadet bagasje; dette er flyselskapets ansvar i henhold til gjeldende regler.

9.2. Flybilletter og bagasjeregler

Programprisen inkluderer billett fra Oslo lufthavn til vertslandet og retur. Deltakeren må reise fra Oslo lufthavn. Billett fra annen lufthavn kan kjøpes mot ekstra betaling. Eventuell overvekt må betales av deltakeren ved innsjekking. Det er deltakerens ansvar å gjøre seg kjent med det enkelte flyselskapets bagasjeregler, inkludert vektbegrensninger og gebyrer.

10. Helsekrav

Søkere må gjennomgå en fullstendig medisinsk undersøkelse av en autorisert lege i Norge som en del av søknadsskjemaet. Det utfylte helseattesten må lastes opp til søkerens personlige profil under søknadsprosessen. Helseattesten må ikke være utstedt tidligere enn ett år før avreisedato.

Søkerens opptak til programmet er betinget av at MyEducation mottar og godkjenner informasjonen i helseattesten. MyEducation forbeholder seg retten til å trekke tilbake godkjenningen av en søker dersom nåværende eller tidligere helseproblemer gir grunn til tvil om søkeren vil være i stand til å fullføre programmet.

Deltakeren er også forpliktet til å ta alle nødvendige vaksiner som foreskrevet av myndighetene, vertslandets skole, staten eller lokalsamfunnet generelt. Informasjon om nødvendige vaksiner vil bli sendt av MyEducation. Søkeren må sørge for at disse kravene er oppfylt før avreise.

Manglende eller feil informasjon om søkerens helse, inkludert både fysiske og mentale/psykiske forhold, kan påvirke søkerens opptak til programmet og videre deltakelse i programmet. MyEducation og den lokale organisasjonen kan beslutte tidligere hjemreise dersom ny informasjon om søkerens helse fremkommer. Slike avgjørelser vil medføre at deltakeren ikke har rett til refusjon.

Søkeren er forpliktet til å informere MyEducation umiddelbart dersom det oppstår endringer i helsetilstanden. Manglende overholdelse av disse kravene kan få konsekvenser for både opptak og fortsatt deltakelse i programmet. Søkeren er også forpliktet til å gjøre seg kjent med gjeldende regler og forskrifter i vertslandet.

11. Vertsfamilier

11.1. Det kan ta lang tid å finne en vertsfamilie da mange faktorer må tas i betraktning. Dette inkluderer bakgrunnssjekk, det faktum at familier ofte bestemmer seg sent for å bli vertsfamilie, og at noen vertsfamilier kan bruke lang tid på å velge hvilken student de ønsker å ta imot. Vertsfamilier kan motta betaling, økonomisk støtte for å dekke kostnadene ved å være vertsfamilie, eller være helt frivillige. Disse forberedelsene tar tid.

Deltakerne må derfor være oppmerksom på at informasjon om den endelige plasseringen kan komme få dager før avreise. I enkelte tilfeller, hvis det ikke er mulig å sikre en permanent plassering før avreise, eller hvis en tidligere funnet familie trekker seg, kan deltakeren bli midlertidig plassert hos en annen vertsfamilie mens søket etter en permanent familie fortsetter. Vertsfamilier kan i noen tilfeller ta imot flere studenter samtidig, og studenter kan bli plassert hos mer enn én familie i løpet av programmet. Deltakerne vil aldri bli plassert hos en vertsfamilie som har andre utvekslingsstudenter av samme nasjonalitet som dem selv. Videre er deltakerne ikke garantert et eget rom.

11.2. Vertsfamilien: Opplevelser i vertsfamilien er svært lærerike og kulturelt berikende. Deltakerne må derfor være fleksible og se enhver endring av familie som en mulighet til å oppleve flere sider av den lokale kulturen. Fasilitetene i en vertsfamilie kan ikke sammenlignes med et hotellopphold, og det menneskelige aspektet er sentralt i opplevelsen.

Vertsfamilier ser ofte på deltakerne som en del av familien. Det forventes derfor at deltakerne tar del i hverdagslivet, inkludert mindre husarbeid, som en naturlig del av programmet. I sammenheng med opphold hos vertsfamilie eller vertsfamilieopphold kan begrepene «familie», «beboer» eller «husstand» referere til en rekke forskjellige konstellasjoner, inkludert en familie med to foreldre, en alenemor eller -far eller en blandet familie, samt gjester i ulike aldre, med eller uten barn. Det er viktig at det ikke forekommer diskriminering på grunn av rase, religion, seksuell orientering, etnisk, kulturell, sosial eller økonomisk bakgrunn eller fysiske egenskaper.

11.3. Spesielle omstendigheter: Allergier, medisinske tilstander og/eller spesielle dietter osv. Plassering i en vertsfamilie kan være utfordrende hvis deltakeren lider av allergi, har en spesiell medisinsk tilstand eller må følge en spesifikk diett. Det er viktig at deltakeren eller dennes juridiske representanter oppgir slike forhold i søknadsskjemaet. Det er ikke alltid mulig å garantere overnatting og måltider som fullt ut tilfredsstiller deltakerens spesielle behov.

Søknader med spesielle behov vil bli vurdert fra sak til sak, og følgende scenarier kan oppstå:

  1. Plassering ikke mulig: Hvis plassering ikke er teknisk mulig, vil MyEducation refundere alle innbetalte beløp, forutsatt at informasjon om allergier, medisinske tilstander og/eller spesielle kostholdsbehov ble gitt senest under utvelgelsesintervjuet. Manglende opplysning i tide kan føre til at de vanlige avbestillingsvilkårene gjelder.
  2. Plassering mulig, men ikke garantert: Hvis det er mulig å finne en plass, men dette ikke kan garanteres, må deltakeren og dennes juridiske representant bestemme om de ønsker å bekrefte påmeldingen. Hvis det ikke finnes en plass, vil det bli belastet et gebyr på 25 % av programprisen for å dekke MyEducations administrasjonskostnader og partnerens forberedelser. Alle andre betalinger vil bli refundert (unntatt søknadsgebyret).
  3. Plassering krever betaling av tillegg: Hvis plassering krever spesielle tilpasninger, kan deltakelse være betinget av betaling av et tillegg for å dekke de spesifikke behovene. Tilleggsbeløpet avhenger av destinasjonen, det lokale prisnivået, behovets art og oppholdets varighet.

I alle tilfeller vil MyEducation informere deltakeren og dennes juridiske representanter om de spesifikke vilkårene så snart den lokale partneren har avklart mulighetene. MyEducation vil også angi en frist for når deltakeren og dennes juridiske representanter må bekrefte om de ønsker å delta i programmet på de beskrevne vilkårene.

12. Ansvarsfraskrivelse vedrørende amerikansk lov

Denne ansvarsfraskrivelsen gjelder utelukkende for krav som en deltaker måtte ha i henhold til amerikansk lov i en føderal domstol eller jurisdiksjon i USA. For å unngå tvil, påvirkes eller begrenses ikke deltakerens rettigheter i henhold til norsk lov på noen måte av denne klausulen.

Deltakeren (eller foreldre/verge hvis deltakeren er mindreårig i henhold til gjeldende lov) samtykker i å frita og holde de ansvarsfritatte partene skadesløse for ethvert krav som måtte oppstå som følge av deltakerens deltakelse i programmet.

De «ansvarsfritatte partene» inkluderer MyEducation og dets tilknyttede selskaper, direktører, ledere, aksjonærer, representanter, ansatte og leverandører. Den amerikanske deltakeren (eller foreldre/verge hvis deltakeren er mindreårig i henhold til gjeldende lov) samtykker videre i å ikke saksøke de ansvarsfritatte partene for krav knyttet til deltakelse i programmet.

Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, krav om erstatning for uaktsomhet, brudd på uttrykkelige eller underforståtte garantier, urettmessig død eller andre rettslige krav, med mindre det foreligger forsettlig eller grovt uaktsom oppførsel fra de ansvarsfritatte partene.

13. Force majeure

MyEducation og programleverandøren kan ikke holdes ansvarlig for hendelser utenfor deres kontroll, enten de oppstår i forbindelse med avreise eller i destinasjonslandet.

Dette inkluderer, men er ikke begrenset til: force majeurehendelser som naturkatastrofer og ekstreme værforhold, krig, terrorangrep, miljøforhold, demonstrasjoner, streiker eller andre forstyrrelser, politisk ustabilitet, epidemier, pandemier og offentlige restriksjoner.

Handlinger eller unnlatelser fra tredjeparter som ikke er under direkte kontroll av MyEducation eller programleverandøren, inkludert, men ikke begrenset til, flyselskaper, busselskaper, jernbaneselskaper, rederier, hoteller og turoperatører.

Denne ansvarsfraskrivelsen gjelder alle situasjoner der hendelser utenfor MyEducations kontroll påvirker gjennomføringen av programmet.

14. Oppsigelse av kontrakten på grunn av brudd på regler eller frivillig utmelding fra programmet

Hvis deltakeren bryter reglene i kontrakten, programmet og/eller oppholdet, eller hvis deltakeren velger å forlate programmet før utløpstiden, vil kontrakten bli sagt opp med umiddelbar virkning.

I slike tilfeller plikter deltakeren seg til å forlate vertslandet innen 5 dager uten rett til refusjon fra MyEducation. Deltakeren og dennes juridiske representanter er forpliktet til å betale gebyret for ombooking av returbilletten.

Deltakeren skal også erstatte MyEducation og dets lokale partnere for eventuelle skader eller ulemper som måtte oppstå som følge av deltakerens oppførsel.

Deltakeren forplikter seg også til å tilbakebetale alle økonomiske bidrag fra MyEducation som vedkommende måtte ha mottatt i forbindelse med programmet.

15. Behandling av personopplysninger

For å inngå en avtale med oss og handle på vår nettside, samler vi inn visse opplysninger om deg: Navn, fødselsdato, adresse, telefonnummer, e-postadresse, helseopplysninger og opplysninger om det kjøpte programmet.

Dine personopplysninger behandles for å levere det valgte programmet til deg og håndtere eventuelle henvendelser i forbindelse med kjøpet ditt. Behandlingen skjer i samsvar med reglene i MyEducations personvernpolicy.

Du kan lese mer om hvordan vi behandler opplysningene dine, når de slettes og hvilke rettigheter du har som registrert bruker i vår personvernerklæring på www.myeducation.no/privacy-policy

16. Mangler og reklamasjon

Under deltakelsen i utvekslingsprogrammet skal deltakerne i første rekke kontakte sin lokale kontaktperson. I det tilfelle at det oppstår problemer under oppholdet, skal deltakerne umiddelbart kontakte sin lokale kontaktperson, som vil bli tildelt før avreise til vertslandet slik at eventuelle problemer kan håndteres og løses på stedet.

Hvis det ikke finnes noen løsning eller det ikke blir gjort noe innen 48 timer, må deltakeren og/eller dennes juridiske representanter umiddelbart varsle MyEducation via e-post eller telefon slik at MyEducation kan gripe inn innenfor rammen av sine ressurser for å finne en løsning så raskt som mulig. Hvis deltakeren ikke kontakter MyEducation umiddelbart, mister deltakeren retten til å sende inn en etterfølgende reklamasjon/klage.

Eventuelle reklamasjoner/klager må sendes skriftlig senest 30 dager etter programmets slutt. Reklamasjonen/klagen må sendes til MyEducation via e-post til info@myeducation.no. Dersom deltakeren ikke sender inn en skriftlig klage innen fristen, bortfaller deltakerens rett til å gjøre krav på mangler eller andre rettigheter gjeldende overfor MyEducation og/eller dets tilknyttede selskaper.

17. Diverse

De vilkår og betingelser som gjelder til enhver tid, har forrang foran alt annet skriftlig materiale knyttet til programmet, herunder brosjyrer, nettsider eller andre kilder. I tilfelle konflikt mellom gjeldende vilkår og betingelser og tidligere versjoner av disse eller dokumenter det henvises til her, gjelder gjeldende vilkår og betingelser.

Dersom noen del av disse vilkårene blir ansett som ugyldig eller ikke kan håndheves av en domstol, skal de øvrige bestemmelsene i vilkårene forbli i kraft.

Avtalen er undergitt norsk lov og skal tolkes i samsvar med norsk rett. Eventuelle tvister avgjøres av de ordinære domstoler med Oslo tingrett som verneting.

MyEducations afbestillingsgaranti
PDF
MyEducations avbestillingsgaranti

Språkkurs

Vilkår og betingelser hos MyEducation

Vilkår og betingelser hos MyEducation (Språkkurs)

Denne avtalen regulerer forholdet mellom arrangøren MyEducation-Norge AS («MyEducation» eller «selskapet») og deltakeren («deltakeren» eller «kunden») eller dersom deltakeren er mindreårig i henhold til gjeldende lov (deltakerens foreldre/verge, «den juridiske representanten») som kjøper et språkkurs («kurset»). Språkkurs/språkreiser som tilbys av MyEducation er omfattet av den til enhver tid gjeldende lov om pakkereiser og reisegaranti mv. (pakkereiseloven).

Avtalen er underlagt norsk rett og skal tolkes i samsvar med norsk lovgivning, herunder pakkereiseloven (lov om pakkereiser og reisegaranti mv.),

Dette innebærer at deltakeren har de rettigheter og den beskyttelse som følger av norsk lov, herunder bestemmelser om ansvar, avbestilling og refusjon. MyEducation plikter å overholde de relevante forpliktelsene i pakkereiseloven og sikre at kundene har et trygt og transparent avtaleforhold. Vilkårene og betingelsene har til formål å avklare vilkårene for deltakelse, betaling, avbestilling og andre relevante forhold knyttet til kurset.

Som kunde har du å gjøre med: MyEducation ApS Amager Strandvej 390 2770 Kastrup CVR-nr.: 19043231 E-post: info@myeducation.no

1. Generell informasjon

MyEducation tilbyr språkkurs til deltakere (og hvis aktuelt deres juridiske representanter) i samsvar med beskrivelsene i brosjyrene og på nettsiden. MyEducation tar forbehold om eventuelle trykkfeil.

Tjenestene beskrevet i denne avtalen inneholder opplysninger om MyEducations plikter til å gi informasjon og veiledning og støtte. MyEducation kan ikke gi noen garanti for spesifikke resultater eller noe faktisk tilsynsansvar overfor deltakeren.

Deltakelse i språkkurset forutsetter at deltakeren til enhver tid overholder lover, kulturelle normer og daglige skikker i vertslandet, samt regler og retningslinjer fastsatt av den relevante vertsinstitusjonen, språkskolen eller overnattingsstedet. Deltakeren erkjenner at MyEducations rolle først og fremst er som mellomledd, og at beslutninger om overholdelse av lokale regler og praksis utelukkende tas av vertsinstitusjonen og lokale partnere, som MyEducation ikke har direkte kontroll over.

Deltakeren og dennes juridiske representant er ansvarlig for å sikre at deltaker oppfyller alle relevante helse-, administrative og innreisekrav, inkludert, men ikke begrenset til, gyldig pass, visum, vaksinasjonskrav, helsekontroller og andre krav fastsatt av vertslandets myndigheter, språkskolen eller overnattingsstedet.

Manglende overholdelse av disse kravene – inkludert nektelse av innreise til vertslandet på grunn av visumnekt eller manglende dokumentasjon – før eller under kurset vil bli ansett som en ensidig avbestilling eller avslutning av programmet fra deltakerens side. I slike tilfeller er MyEducation ikke ansvarlig for refusjon eller erstatning. For ytterligere informasjon kan deltakeren eller dennes juridiske representant kontakte MyEducation skriftlig på info@myeducation.no.

2. Registrering og bekreftelse

For å registrere seg for et språkkurs hos MyEducation må deltakeren fylle ut det elektroniske registreringsskjemaet og betale et depositum på 5500 NOK, eller hele beløpet hvis kursprisen er lavere. Depositumet er en forskuddsbetaling av den totale deltakelsesavgiften og sikrer deltakerens plass på det valgte kurset.

Depositumet refunderes dersom MyEducation ikke kan bekrefte deltakerens opptak til ønsket kurssted/dato, eller dersom deltakeren skriftlig avbestiller før endelig bekreftelse.

Når MyEducation har mottatt både påmeldingsforespørselen og depositumet, vil deltakeren motta en bekreftelse på opprettelsen av en påmeldingsprofil og et prisoverslag som angir grunnprisen for kurset, eventuelle tilleggskostnader og det forhåndsbetalte beløpet på 5500 NOK. Påmeldingen anses som bindende og avtalen inngått når deltakeren har betalt 30 % av grunnprisen som angitt i prisoverslaget. Ved mottak av denne betalingen vil MyEducation sende en skriftlig bekreftelse på påmeldingen.

Da det er stor etterspørsel etter visse kursperioder, har noen skoler begrenset antall plasser, og visumsøknadsprosesser (hvis aktuelt) kan være tidkrevende. Derfor anbefales det at deltakerne registrerer seg så snart som mulig for å sikre seg plass.

3. Datoer og varighet av språkkurset

Deltakerne velger varigheten av språkkurset fra alternativene som er oppført i kursbeskrivelsene på MyEducations nettside og i brosjyrene. Alle datoer og varigheter kan endres.

MyEducation forbeholder seg retten til å endre avreisedatoen dersom dette er nødvendig for å sikre riktig planlegging og gjennomføring av språkkurset. Dette kan for eksempel være tilfelle dersom endringer i planleggingen hos samarbeidspartnere eller utdanningsinstitusjoner gjør en justering nødvendig, eller dersom MyEducation er ansvarlig for transportordninger og tilgjengeligheten av transportører krever en endring i avreisetidspunktet.

Eventuelle endringer i avreisedato vil bli kommunisert så snart som mulig, og MyEducation vil gjøre sitt ytterste for å minimere ulemper for deltakeren.

4. Påmeldingsfrist, pass og visum

4.1 Påmeldingsfrist: Det er et begrenset antall plasser på hvert språkkurs, og disse tildeles etter først til mølla-prinsippet. For å sikre deg en plass, anbefaler vi at du melder deg på så tidlig som mulig. MyEducation kan imidlertid godta påmeldinger kort tid før avreisedato, forutsatt at det fortsatt er ledige plasser. Muligheten for å fullføre språkkurset avhenger av tilgjengelighet, påmeldingsfrist (som kan variere avhengig av kurstype) og eventuelle innreisekrav som pass og visum.

4.2 Identifikasjonskrav: Deltakerne er selv ansvarlige for å ha gyldig identifikasjonsdokument under hele oppholdet og i minst seks måneder etter hjemkomst. MyEducation påtar seg ikke ansvar for problemer som oppstår på grunn av ugyldige eller manglende reisedokumenter.

  • For opphold innenfor EU kan nasjonalt ID-kort være tilstrekkelig, forutsatt at deltakeren er statsborger i et EU-land.
  • For opphold utenfor EU kreves gyldig pass.

4.3 Visumkrav: Visumkrav avhenger av reglene på destinasjonen, oppholdets varighet og type program som er valgt. Når registreringen er fullført, vil MyEducation informere deltakeren om visumsøknadsprosedyren forutsatt at visum er nødvendig. Det anbefales å starte visumprosessen fire måneder før kursstart for å sikre tilstrekkelig tid til behandling.

4.4 Ansvar for administrative og helsemessige krav: Deltakeren forplikter seg til å overholde alle administrative og helsemessige krav som kan være nødvendige for å delta på språkkurset, inkludert, men ikke begrenset til: • Visum- og passøknader. • Vaksinasjoner og eventuelle medisinske undersøkelser. • Biometriske opplysninger, hvis dette kreves av myndighetene, skolene eller overnattingsstedet i vertslandet. Manglende overholdelse av disse kravene kan føre til avslag på innreise eller manglende mulighet til å delta på språkkurset. I slike tilfeller vil dette bli ansett som en ensidig avbestilling fra deltakerens side, uten at MyEducation kan holdes ansvarlig.

4.5 Anbefaling angående tidsramme: For å unngå forsinkelser eller problemer, anbefales det at deltakeren sørger for å ha tilstrekkelig tid til å fullføre alle nødvendige administrative prosedyrer før den planlagte avreisedatoen. MyEducation kan ikke garantere at oppholdet kan gjennomføres som planlagt dersom deltakeren ikke fullfører de nødvendige formalitetene i tide.

5. Pris for språkkurs og tjenester

5.1 Grunnpris og tillegg: Med mindre annet er angitt, inkluderer ikke grunnprisen som er oppgitt på MyEducations nettside og i brosjyrene følgende tillegg (samlet referert til som «tillegg»):

  • Obligatorisk reiseforsikring
  • Valgfri avbestillingsforsikring
  • Returtransport
  • Personlige utgifter (til fritidsaktiviteter, reiser, skolemateriell, utflukter osv.)
  • Registreringsavgift for offisielle eksamener (f.eks. TOEFL, IELTS, DELF osv.)
  • Transport fra flyplassen til bostedet.
  • Pass- eller visumavgifter.
  • I visse tilfeller: overnatting og fasiliteter (vi anbefaler at du leser beskrivelsen av språkkurset nøye for å unngå ubehagelige overraskelser, som MyEducation ikke kan holdes ansvarlig for)
  • Eventuelt depositum for leid bolig hvis du velger å bo i leilighet eller hus
  • Eventuelle tilleggskostnader for spesielle kostholdsbehov eller allergier.
  • Eventuelle ferietillegg.

Vær oppmerksom på at grunnprisene gjelder for det året du sender inn søknaden. Hvis overnatting er inkludert i grunnprisen, vil dette være angitt i tilbudet, og den spesifikke perioden (i uker) hvor overnattingen er tilgjengelig vil være angitt. Hvis språkskolen er stengt på lokale helligdager (f.eks. juleferien), vil overnattingskostnadene ikke være inkludert i prisen for oppholdet og vil være gjenstand for et tilleggsgebyr.

5.2 Fastsettelse av totalprisen: Når du registrerer deg online, har du muligheten til å legge til relevante tillegg, som vil være spesifikt angitt i registreringsskjemaet. Totalprisen for språkkurset ditt vil bestå av grunnprisen og de valgte tilleggene (totalprisen for språkkurset). Når du har sendt inn registreringen med både grunnprisen og de valgte tilleggene, vil prisene på disse tjenestene være faste. Den totale prisen som er bekreftet i prisoverslaget vi sender deg, gjelder for kurset ditt.

5.3 Endringer i tjenester og priser: MyEducations priser er basert på faktorer som transportkostnader (spesielt drivstoffpriser), avgifter og gebyrer knyttet til de tilbudte tjenestene, for eksempel landings- og sikkerhetsavgifter, samt tjenester levert av lokale tjenesteleverandører (f.eks. overnatting, transport, undervisning, forsikring osv.). Når registreringen er bekreftet, er prisen garantert så lenge du reiser i løpet av det aktuelle året.

Ved avreise i det påfølgende året kan tjenestene som leveres endres av de lokale leverandørene. Dette kan omfatte endringer, tilpasninger eller kansellering av visse tjenester. Hvis slike endringer medfører tilleggskostnader, vil du få tilbud om å betale tilleggsbeløpet eller velge å frafalle den aktuelle tjenesten og få refundert beløpet for den frafalte tjenesten. MyEducations rett til å endre priser er i samsvar med § 19 i pakkereiseloven.

5.4 Prisjusteringer og avbestilling på grunn av feil: MyEducation forbeholder seg retten til å justere prisen eller ensidig avbestille en bestilling hvis det viser seg at prisene og/eller beskrivelsen av språkkurset og/eller eventuelle tilknyttede tilleggstjenester var feil på registreringstidspunktet på grunn av tekniske feil eller menneskelige feil.

6. Betalingsbetingelser for språkkurset

6.1 Depositum og betaling ved påmelding: Ved påmelding skal det betales et depositum på 5500 kroner eller hele beløpet dersom kurset koster mindre enn 5500 kroner. Depositumet sikrer din plass på kurset. Innen 15 dager etter bekreftelse av at din påmeldingsprofil er åpen, skal 30 % av kursets totale pris betales, og dermed er bestillingen fullført. Resterende beløp for språkkurset må betales senest 6 uker før avreise. Hvis du melder deg på nærmere avreisedato, må restbeløpet betales umiddelbart etter bekreftelse av påmeldingen. For deltakere med studentvisum må full betaling for kurset være mottatt før nødvendige dokumenter for visum kan utstedes.

6.2 Forsinket betaling og gebyrer: Ved forsinket betaling forbeholder MyEducation seg retten til å kreve renter i henhold til lov om forsinkelsesrenter. I tillegg vil følgende gebyrer bli belastet ved forsinket betaling: * 400 NOK for beløp opp til 2400 NOK * 550 NOK pluss 10 % av utestående beløp for beløp mellom 2400,01 NOK og 8000 NOK * 800 NOK pluss 5 % av utestående beløp for beløp over 8000 NOK opp til maksimalt 32 000 NOK.

Hvis betaling ikke er mottatt innen 14 dager etter siste purring, forbeholder MyEducation seg retten til å suspendere registreringen din og/eller utsette avreisen din.

7. Reiseforsikring

Deltakeren må ha gyldig reiseforsikring som dekker medisinske utgifter, medisinsk hjemtransport og ansvarsforsikring for hele språkkursets varighet. Hvis deltakeren ikke har slik forsikring, tilbyr MyEducation en skreddersydd reiseforsikring som dekker sykdom, ulykker, sykehusinnleggelse, hjemtransport, tap, tyveri eller skade på bagasje, samt ansvarsforsikring. Det er også mulig å tegne utvidet reiseforsikring hvis ønskelig.

Forsikringspremien må tegnes og betales før avreise. Forsikringspremien refunderes ikke ved avbestilling eller tidlig hjemreise. Deltakere kan velge å melde seg ut av MyEducations forsikring ved å fremlegge skriftlig dokumentasjon på at tilsvarende forsikringsdekning er tegnet gjennom et annet forsikringsselskap.

Dokumentasjon på den alternative forsikringen må sendes til MyEducation senest 15 dager før siste betalingsfrist. Deltakere som oppholder seg i Australia på studentvisum, må tegne Overseas Student Health Cover (OSHC) i henhold til australsk lov. Kostnadene varierer avhengig av oppholdets lengde (for eksempel ca. AUD 594 for ett år) og kan endres uten varsel. De fullstendige vilkårene for de ulike forsikringene finner du i avsnittet «Reise- og avbestillingsforsikring» på MyEducations nettside og i prisoversikten som sendes til deg.

8. Tilsyn og ansvar for mindreårige

Hvis deltakeren er under 18 år under språkoppholdet, vil den lokale leverandøren (MyEducations partner/språkskole) føre tilsyn og tilby hjelp under undervisningen og under aktiviteter, idrett og utflukter som de organiserer.

Tilsyn er imidlertid ikke garantert i deltakerens fritid, inkludert utenfor undervisningstiden, under ikke-organiserte utflukter eller under transport mellom bostedet og undervisningsstedet. På disse tidspunktene kan det være perioder uten tilsyn av voksne. MyEducation anbefaler derfor at deltakeren og dennes juridiske representant velger en type overnatting hvor tilsyn er tilgjengelig (hvis ønskelig). Enkelte partnerskoler som primært retter seg mot voksne, aksepterer deltakere under 18 år dersom det foreligger en underskrevet samtykkeerklæring fra deres juridiske representant.

9. Endringer før kursstart

9.1 Endringer foretatt av deltakeren: Deltakere som ønsker å endre sammensetningen av språkkurset før avreise, kan kun gjøre dette med samtykke fra MyEducation. Uavhengig av endringens omfang, gir dette ikke deltakeren rett til refusjon. Hvis deltakeren velger å avbryte kurset etter ankomst eller ikke benytter seg av visse tjenester som er inkludert i totalprisen, gir dette heller ikke rett til refusjon. Ved tidlig avreise vil alle kostnader forbundet med dette – inkludert transport og eventuelle ledsagerutgifter – være deltakerens eget ansvar. Endringer i språkkurset som gjøres 60 dager eller mer før avreise, medfører et ombookingsgebyr på 1200 NOK. Vær oppmerksom på at det ikke gis refusjon ved nedgradering.

Deltakeren har imidlertid rett til å overføre reisekontrakten (deltakelse i språkkurset) til en annen person som oppfyller alle vilkårene i avtalen (alder, kjønn, språknivå osv.) dersom deltakeren gir MyEducation et rimelig varsel, jf. pakkereiseloven § 18. Slik melding må gjøres på et varig medium og senest 7 dager før startdatoen for språkkurset. Hvis melding gis senest 7 dager før avreise, vil dette anses å være gitt innen rimelig tid. Overføringen må skje i samsvar med de gjeldende vilkårene for språkkurset. MyEducation forbeholder seg retten til å belaste deltakeren for eventuelle tilleggskostnader som måtte oppstå i forbindelse med overføringen.

9.2 Endringer foretatt av MyEducation: MyEducation forbeholder seg retten til å endre destinasjon, startdato, kurstype eller innkvartering for språkkurset før kursstart. Ved vesentlige endringer vil MyEducation informere deltakeren om de foreslåtte endringene og eventuelle prisjusteringer så snart som mulig.

Slike endringer kan være nødvendige på grunn av uforutsette hendelser utenfor MyEducations kontroll. I slike tilfeller vil deltakeren få mulighet til å akseptere endringene eller si opp avtalen. Hvis deltakeren velger å si opp avtalen, må MyEducation motta skriftlig varsel innen to (2) virkedager etter at endringene er meddelt. Hvis det ikke mottas svar innen denne fristen, vil endringene anses som akseptert.

Hvis det etter ankomst oppstår en situasjon der en vesentlig del av språkkurset ikke kan gjennomføres som planlagt, vil MyEducation forsøke å tilby et passende alternativ uten ekstra kostnad for deltakeren. I slike tilfeller vil MyEducation gjøre alt for å minimere ulemper, men kan ikke holdes ansvarlig for omstendigheter utenfor organisasjonens kontroll.

10. Avbestilling/opphør av språkkursavtalen

10.1 Avbestilling fra deltakerens side: Dersom deltakeren eller dennes juridiske representant velger å avbestille språkkurset før avreise, gjelder følgende avbestillingsgebyrer:

  • Mer enn 42 dager før avreise: [et rimelig standardgebyr, feks kr 1200].
  • Mellom 42 dager og 15 dager før avreise: Refusjon av det innbetalte beløp minus depositumets størrelse
  • Mindre enn 15 dager før avreise: Ingen refusjon ut over offentlige avgifter som ikke påløper.

Avbestillingsgebyrene er fastsatt i alminnelige vilkår for pakkereiser som standardgebyrer. De er fastsatt for å gjenspeile at MyEducations avbestillingsrett overfor tredjeparter er begrenset, og at MyEducation derfor ikke kan forvente å spare kostnader eller generere inntekter ved å videreselge språkkurset til en annen part. Av denne grunn er avbestillingsgebyrene faste og ugjenkallelige, og MyEducation har rett til å trekke disse fra allerede betalte beløp. Det gis ikke refusjon etter avreise, uavhengig av årsaken til avbestillingen av språkkurset.

For å beskytte deg økonomisk i tilfelle avbestilling, tilbyr MyEducation en avbestillingsgaranti. Les punkt 10.3 for mer informasjon. Garantien dekker prisen på språkkurset i henhold til forsikringsvilkårene. Prisen på denne garantien er angitt i bestillingsmodulen.

Deltakeren har imidlertid rett til å avbestille språkkurset uten kostnad dersom det oppstår uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter som i vesentlig grad vil påvirke muligheten for å gjennomføre språkkurset/pakkereisen eller transporten av personer til bestemmelsesstedet, jf. pakkereiseloven § 22. Disse omstendighetene må være knyttet til reisemålet eller dets umiddelbare omgivelser, og de må gjøre det umulig å gjennomføre kurset på en sikker måte eller å reise til reisemålet. Eksempler på slike forhold er blant annet reiseadvarsler, reiseforbud eller helsekriser som definert av Utenriksdepartementet.

Du finner informasjon om reiseadvarsler på følgende nettside: UDs reiseinformasjon . Dersom du kan avbestille uten å betale gebyr, har du rett til full refusjon av prisen du har betalt for språkkurset. Vær oppmerksom på at du i slike tilfeller ikke har rett til ytterligere erstatning fra MyEducation.

10.2 Oppsigelse fra MyEducation: MyEducation forbeholder seg retten til å si opp avtalen om språkkurset dersom antall personer som har meldt seg på kurset er lavere enn det minste antall som er angitt i avtalen. I så fall vil MyEducation varsle deg om oppsigelsen av avtalen innen den fristen som er angitt i avtalen, men senest:

  • 20 dager før kursstart hvis kurset varer mer enn 6 dager,
  • 7 dager før kursstart hvis kurset varer mellom 2 og 6 dager,
  • 48 timer før kursstart hvis kurset varer mindre enn 2 dager.

MyEducation kan også si opp avtalen om språkkurset hvis MyEducation er forhindret fra å oppfylle avtalen på grunn av uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter. I slike tilfeller vil MyEducation varsle deg om oppsigelsen av avtalen uten unødig forsinkelse og senest før kursstart. Hvis MyEducation avlyser språkkurset ditt etter bekreftet påmelding, vil du få full refusjon for alle beløp som allerede er betalt, men uten ytterligere erstatning for indirekte tap.

10.3 MyEducation avbestillingsgaranti: Det er mulig og anbefalt å tegne «MyEducation avbestillingsgaranti» ved påmelding til språkkurset. Garantien dekker kostnadene ved avbestilling av språkkurset ved blant annet helseproblemer hos deltakeren eller et nært familiemedlem, samt skole- eller eksamensårsaker.

Prisen for MyEducation Avbestillingsgaranti er 6 % av prisen for det valgte språkkurset. Deltakeren må oppgi at han/hun ønsker å kjøpe Avbestillingsgarantien ved påmeldingen. Betaling for garantien må skje innen 15 dager etter opprettelse av registreringsprofilen og betales samtidig med 30 % av kursavgiften.

MyEducations avbestillingsgaranti gir deg mulighet til å avbestille programmet uten ekstra kostnader (unntatt garantibeløpet) frem til avreise, dersom årsaken kan dokumenteres med legeerklæring eller relevant dokumentasjon fra skolen, som må sendes sammen med avbestillingsforespørselen.

MyEducations avbestillingsgaranti gir deltakeren rett til å avbestille kontrakten i følgende tilfeller:

  1. Død hos deltakeren, foreldre eller søsken.
  2. Alvorlige helseproblemer hos deltakeren, foreldre eller søsken. Helseproblemet må rapporteres skriftlig av deltakeren/foreldrene, og innen 5 dager må deltakeren fremlegge relevant medisinsk/helsemessig informasjon som bekrefter den medisinske situasjonen.
  3. Eksisterende medisinske tilstander som gjenoppstår eller forverres og fører til at deltakeren må avbestille programmet.
  4. Manglende evne til å delta i programmet på grunn av at deltakeren må gå et skoleår om igjen, noe som forhindrer fullføring eller utsetting av programmet, eller i tilfelle dårlige skoleeksamensresultater som krever at deltakeren må ta eksamen på nytt. Skoleresultatene og en passende erklæring fra skolen som bekrefter at deltakeren ikke kan forlate skolen, må vedlegges.
  5. Tyveri av deltakerens identitetsdokumenter som er nødvendige for utvekslingen de siste 72 timene før avreise, ledsaget av en politirapport hvis det er bevist at det er materielt umulig å gjenfinne/erstatte disse dokumentene før avreise og inntil 15 dager etter planlagt avreisedato.
  6. Dokumentert manglende evne til å nå avreisestedet etter alvorlige naturkatastrofer. Følgende er unntatt fra dekning: avbestillinger og/eller endringer som direkte eller indirekte skyldes årsaker som ikke kan dokumenteres objektivt, eller psykisk sykdom, samt omstendigheter som ikke er uttrykkelig nevnt i punktene ovenfor. Hvis vilkårene for å benytte MyEducations avbestillingsgaranti ikke er oppfylt og/eller hvis de oppgitte årsakene ikke kan tas i betraktning, vil de gjeldende avbestillingsvilkårene i MyEducations generelle vilkår og betingelser brukes til å beregne avbestillingskostnadene som beholdes.

11. Diverse

Deltakeren gir MyEducation uttrykkelig fullmakt til å kontakte deltakerens juridiske representant eller de personer som er oppgitt av deltakeren i en nødsituasjon, dersom dette er nødvendig for å sikre at språkkurset kan gjennomføres på en smidig måte før, under eller etter kurset.

Hvis deltakeren ankommer sent i vertslandet eller er fraværende under kurset, uansett årsak, vil det ikke gis refusjon. Hvis transport er inkludert i deltakerens språkkurs, aksepterer deltakeren at transportleverandørens generelle og spesifikke vilkår gjelder for deltakerens reise. Deltakeren er forpliktet til å benytte alle deler som er oppført på deltakerens transportbillett og å følge transportørens angitte reiserute. Manglende overholdelse kan føre til at billetten blir annullert av transportøren.

Antall leksjoner på deltakerens kurs er angitt i undervisningstimer, og varigheten av hver leksjon kan variere avhengig av skolen. Det gis ingen økonomisk kompensasjon hvis undervisningen avviker fra den opprinnelige planen, med mindre klassen har færre enn 5 deltakere. Undervisningsmateriell er ikke inkludert i prisen for deltakerens språkkurs, med mindre annet er angitt i kursbeskrivelsen på vår hjemmeside eller i de spesifikke tilbudene. Kursets tidspunkter og innhold kan endres av skolen avhengig av sesong og antall studenter. Det gis ingen økonomisk kompensasjon i tilfelle endringer i skolens kursplaner eller i tilfelle skolen er stengt på helligdager.

Ved opphold hos vertsfamilie kan deltakerne bli plassert hos flere familier i løpet av oppholdet, avhengig av tilgjengelighet. Vertsfamilier kan motta betaling eller hjelp til å dekke kostnadene ved å være vertsfamilie for deltakerne. Dersom det oppstår endringer i vertsfamilien under oppholdet, oppfordrer vi deltakeren til å se dette som en mulighet til å lære mer om den lokale kulturen. Deltakerne forventes å kunne komme seg til skolen på egen hånd, enten til fots eller med offentlig transport.

12. Oppsigelse av kontrakten på grunn av brudd på regler eller frivillig utmelding fra programmet

Hvis deltakeren bryter reglene i kontrakten, gjeldende regler for kurset og/eller oppholdet, relevant lovgivning, eller hvis deltakeren velger å forlate språkkurset før tiden, vil kontrakten bli sagt opp med umiddelbar virkning. I slike tilfeller forplikter deltakeren seg til å forlate vertslandet innen 5 dager uten rett til refusjon fra MyEducation. Deltakeren og dennes juridiske representanter er forpliktet til å betale gebyret for ombooking av returbilletten. Deltakeren skal også erstatte MyEducation og dets lokale partnere for eventuelle skader eller ulemper som måtte oppstå som følge av deltakerens oppførsel. Deltakeren forplikter seg også til å tilbakebetale all økonomisk støtte fra MyEducation som han/hun måtte ha mottatt i forbindelse med språkkurset.

13. Ansvarsfraskrivelse vedrørende amerikansk lov

Denne ansvarsfraskrivelsen gjelder utelukkende for krav som en deltaker eller dennes juridiske representant måtte ha i henhold til amerikansk lov i en føderal domstol eller jurisdiksjon i USA. For å unngå tvil, påvirkes ikke deltakerens eller dennes juridiske representants rettigheter i henhold til norsk lov på noen måte av denne klausulen.

Deltakeren (eller dennes juridiske representant, dersom deltakeren er mindreårig i henhold til gjeldende lov) samtykker i å frita og holde de ansvarsfritatte partene skadesløse for ethvert krav som måtte oppstå som følge av deltakerens deltakelse i språkkurset. De «ansvarsfritatte partene» inkluderer MyEducation og dets tilknyttede selskaper, direktører, ledere, aksjonærer, representanter, ansatte og leverandører. Deltakeren (eller dennes juridiske representant, hvis deltaker er mindreårig i henhold til gjeldende lov) samtykker videre i å ikke saksøke de ansvarsfritatte partene for krav knyttet til deltakelse i språkkurset.

Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, krav om uaktsomhet, brudd på uttrykkelige eller underforståtte garantier, urettmessig død eller andre rettslige krav, med mindre det foreligger forsettlig eller grovt uaktsom handling fra de ansvarsfritatte parters side.

Deltakeren (eller dennes juridiske representant hvis deltakeren er mindreårig i henhold til gjeldende lov) erkjenner og samtykker også i at de ansvarsfritatte partene, etter eget skjønn, kan kontakte deltakerens foreldre, verge eller annen kontaktperson i nødstilfeller angående helse eller andre forhold som kan oppstå under språkkurset, i den utstrekning loven tillater det. Denne ansvarsfriheten er bindende for deltakeren (eller dennes juridiske representant) og dennes personlige representanter, arvinger og familie.

14. Ansvar og force majeure

MyEducation fungerer som agent for språkkurs. Språkkursene organiseres direkte av lokale tjenesteleverandører i vertslandet (heretter kalt «lokale leverandører»). Den lokale leverandøren som deltakeren har valgt, vil være angitt i reisedokumentene som deltakeren mottar senest 7 dager før avreise. MyEducation kan under ingen omstendigheter holdes ansvarlig for brudd på kontrakten på grunn av manglende oppfyllelse fra lokale leverandører, transportselskaper, forsikringsselskaper eller som følge av force majeure, politiske konflikter, uroligheter eller hendelser utenfor MyEducations kontroll.

MyEducation fraskriver seg ethvert ansvar for direkte eller indirekte konsekvenser av hendelser utenfor selskapets kontroll, inkludert, men ikke begrenset til, krig, revolusjon, sivil eller politisk uro, opptøyer, streiker, epidemier, pandemier, karantene, naturkatastrofer, atomulykker, terrorangrep, miljøforhold, demonstrasjoner, politisk ustabilitet, ekstreme værforhold og offentlige restriksjoner. Dette gjelder både før avreise og under oppholdet hvis slike hendelser hindrer gjennomføring av oppholdet eller utgjør en risiko for deltakernes sikkerhet og helse. MyEducation påtar seg ikke erstatningsansvar i slike situasjoner.

Tilsvarende kan MyEducation og dets partnere ikke holdes ansvarlig for handlinger eller unnlatelser fra tredjeparter, inkludert flyselskaper, busselskaper, jernbaneselskaper, rederier, hoteller og andre reisearrangører, som ikke er under direkte kontroll av MyEducation eller dets partnere.

15. Markedsmateriell

Bilder, uttalelser og annet markedsføringsmateriell som finnes i for eksempel brosjyrer, på MyEducations nettside eller i andre dokumenter, er kun ment som informasjon og er derfor ikke kontraktsbindende. MyEducation kan ikke holdes ansvarlig dersom visum blir nektet av myndighetene i vertslandet.

16. Behandling av personopplysninger

For å inngå en avtale med oss og handle på nettstedet, samler vi inn en rekke opplysninger om deg: navn, fødselsdato, adresse, telefonnummer, e-postadresse, helseopplysninger og opplysninger om språkkurset du har kjøpt. Dine personopplysninger behandles for å kunne tilby deg det valgte programmet og håndtere eventuelle henvendelser i forbindelse med kjøpet ditt. Behandlingen skjer i samsvar med reglene fastsatt i MyEducations personvernpolicy. Du kan lese mer om hvordan vi behandler opplysningene dine, når de slettes og hvilke rettigheter du har som registrert i vår personvernpolicy på www.myeducation.dk/privacy-policy

17. Mangler og reklamasjon

Under språkkurset skal deltakerne i første omgang kontakte sin lokale kontaktperson. I det tilfelle at det oppstår problemer under oppholdet, skal deltakerne umiddelbart kontakte sin lokale kontaktperson, som vil bli tildelt før avreise til vertslandet, slik at eventuelle problemer kan håndteres og løses på stedet.

Dersom det ikke finnes noen løsning eller det ikke blir gjort noe innen 48 timer, må deltakeren og/eller dennes juridiske representanter umiddelbart varsle MyEducation via e-post eller telefon, slik at MyEducation kan gripe inn innenfor rammen av sine ressurser for å finne en løsning så raskt som mulig. Dersom deltakeren ikke kontakter MyEducation umiddelbart, mister deltakeren retten til å sende inn en etterfølgende reklamasjon/klage.

Eventuelle reklamasjoner/klager må sendes skriftlig senest 30 dager etter kursets slutt. Reklamasjon/klagen må sendes til MyEducation via e-post til info@myeducation.no . Dersom deltakeren ikke sender inn en skriftlig klage innen fristen, bortfaller deltakerens rett til å gjøre krav på mangler eller andre rettigheter gjeldende overfor MyEducation og/eller dets tilknyttede selskaper.

18. Forrang mv.

De vilkår og betingelser som gjelder til enhver tid, har forrang fremfor alt annet skriftlig materiale knyttet til språkkurset, inkludert brosjyrer, nettsider eller andre kilder. I tilfelle konflikt mellom gjeldende vilkår og betingelser og tidligere versjoner av disse eller dokumenter det henvises til her, gjelder gjeldende vilkår og betingelser.

Dersom noen del av disse vilkårene og betingelsene blir ansett som ugyldig eller ikke kan håndheves av en domstol, skal de øvrige bestemmelsene i vilkårene og betingelsene forbli i full kraft og virkning.

19. Reisegarantifond, klager og tvister

Språkkurset som tilbys gjennom MyEducation utgjør en pakkereise i henhold til pakkereiseloven (lov nr. 32 av 15.06.2018 om pakkereiser og reisegaranti mv.). Dette betyr at du er beskyttet av de rettighetene som gjelder for pakkereiser. MyEducation er ansvarlig for den samlede gjennomføringen av reisen.

I henhold til lovens krav sørger MyEducation for at deltakerne får refundert sine innbetalinger, og hvis transport er inkludert i pakken, vil Reisegarantifondet sørge for hjemtransport hvis MyEducation blir insolvent. MyEducation er dekket av Reisegarantifondet.

19.1 Klager: Hvis deltakeren ikke kan komme til enighet med MyEducation om et erstatningskrav eller beløpet, kan klagen sendes til Pakkereisenemnda, Nedre Vollgate 9, 0158 Oslo. Nettstedet til Pakkereisenemnda er https://reiselivsforum.no. MyEducations e-postadresse for dette formålet er info@myeducation.no.

19.2 Tvister: Alle tvister og uenigheter som måtte oppstå i forbindelse med inngåelse og/eller gjennomføring av en avtale, og som ikke kan løses i minnelighet mellom partene eller ved Pakkereisenemnda, skal, dersom partene ønsker å bringe saken inn for domstolene, bringes inn for norske domstoler til endelig avgjørelse og er underlagt norsk lov.

MyEducations avbestillingsgaranti og reiseforsikring
PDF
MyEducations avbestillingsgaranti
PDF
Grunnleggende reiseforsikring
PDF
Utvidet reiseforsikring